94-10-01 news

دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان

دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان
وزیر راه و شهرسازی ایران در دیدار با وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان گفت: ایران امکان دسترسی به خط آهن عریض را برای جمهوری آذربایجان فراهم می‌کند. همچنین درباره پیشنهاد ارتباط ایران با بازارهای جهانی از مسیر آذربایجان و دریای سیاه نیز باید بررسی امکان‌پذیری و توجیه اقتصادی آن انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ شاهین مصطفی‌یف وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان و هیأت پنج نفره همراه روز دوشنبه ۳۰ آذر به ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی آمدند و با دکتر عباس آخوندی دیدار کردند.

محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی٬ محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت جمهوری اسلامی ایران و داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در این نشست حضور داشتند.

در ابتدای این نشست توافق شد٬ اجلاس راه‌آهن‌ها٬ بنادر و کشتی‌رانی کشورهای ایران٬ آذربایجان و گرجستان به میزبانی کشور آذربایجان در باکو روز سه شنبه ۲۲ دی ۹۴ مصادف با ۱۲ ژانویه ۲۰۱۶ با هدف فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب برگزار ‌شود.

سپس جاوید قربان‌اف رئیس راه‌ آهن جمهوری آذربایجان گفت: نگاه ما این است که همکاری‌های بنادر دو کشور با اتصال خط ریلی تقویت شود. یک ماه قبل از این جلسه‌ای در بندر تجاری امیرآباد برگزار شد٬ پل این بندر آماده است و فقط احداث خط آهن هنوز تمام نشده است. امروز که با همکاران ایرانی خود صحبت کردیم٬ آنها اعلام کردند که یک شرکت خصوصی آن خط‌ ‌آهن را می‌سازد.

وی افزود: آن طور که مستحضر هستید بندر امیرآباد یکی از بنادر بزرگ دریای خزر است و بیشترین حجم فعالیت بندری شمال ایران در آنجا انجام می‌شود بنابراین خواستاریم که در اسرع وقت راه‌آهن در بندر امیرآباد ساخته شود تا کالاها از آن بندر با قطار به باکو و سپس به دریای سیاه منتقل شود. تحقق این هدف نیازمند احداث ۲ کیلومتر مسیر ریلی در ایران است.

رئیس راه‌ آهن جمهوری آذربایجان اظهار کرد: عرض ریل کل کشورهای حاشیه دریای خزر عریض است اما فقط خطوط ریلی ایران این طور نیست٬ عوض کردن بوژی خیلی سخت است از این جهت ترجیح می‌دهیم این ۲ کیلومتر را خودمان بسازیم چون برای ما جابه‌جایی کالا به این صورت راحت‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: آن طور که مطلع هستم تبریز در دنیا چهارمین شهری است که مواد شیمیایی را به بازارهای جهانی صادر می کند و این کار از مسیر دریاچه وان ترکیه انجام می‌شود. جابه‌جایی تولیدات یادشده از این مسیر کمی سخت‌تر و گران‌تر برای ایران تمام می‌شود. جمهوری آذربایجان می‌تواند راهی را ایجاد کند تا به راحتی این کالاها از طریق دریای سیاه به بازارهای جهانی منتقل شود. ما ارزیابی اقتصادی خودمان را انجام دادیم و نتایج آن را به آقای پورسیدآقایی تحویل می‌دهیم.

قربان‌اف یادآور شد: مسئله دیگر احداث پلی در آستارا است براساس مذاکراتی که انجام شد طرح جدید بوجود آمد اما نیاز است کارشناسان ایرانی که برای نقشه‌کشی به جمهوری آذربایجان می‌آیند ویزا و پاسپورت داشته باشند.

شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان نیز گفت: اخیراَ الهام علی‌اف رئیس‌جمهور کشور آذربایجان برای تکمیل کریدور حمل و نقل شمال-جنوب حکمی صادر کرد٬ بر همین اساس خواستاریم تا پروژه اتصال ریلی ایران-آذربایجان تا آخر سال آینده میلادی انجام شود اما تحقق آن نیاز به امضای یک سند میان دو کشور دارد. البته در تنظیم بخش سیاسی سند از طرف وزارت خارجه دو کشور کسانی حضور دارند می‌خواهیم در تدوین بخش فنی سند نیز نمایندگانی از دو کشور حاضر باشند که از طرف جمهوری آذربایجان معاون من مسئول این کار است و امیدوارم ایران نیز مسئولی را در این زمینه معرفی کند.

وی درباره اظهار تمایل جمهوری آذربایجان به سرمایه‌گذاری در اجرای پروژه خط آهن رشت-آستارا افزود: ما باید درباره این موضوع با آقای محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و آذربایجان صحبت کنیم. او در جلسه آستارا به ما گفت "می‌خواهد به مسکو برود و با روس‌ها ملاقات کند چون آنها به این خط آهن توجه خیلی زیادی دارند بعد اگر آنجا تفاهمی نشد نتیجه را به ما اعلام می‌کند".

وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان اظهار کرد: اگر روس‌ها برای احداث این خط آهن با ایران تفاهم نکردند٬ یک منبع تأمین دیگری وجود دارد٬ به این شرح که ۲ بانک آذربایجانی براساس تضمین دولت ایران حاضرند به پروژه رشت-آستارا وام دهند.

شاهین مصطفی یف درباره پیشنهاد داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران برای انتقال کالا با کامیون به آستارای آذربایجان تا قبل از بهره‌برداری از خط آهن آستارا-آستارا گفت: ما در حمل و نقل بین‌المللی کارهایی انجام دادیم که هزینه‌های جابه‌جایی کالا کاهش یافته است بر همین اساس دعوت می‌کنیم تا نمایندگان شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای ایران برای مذاکره درباره تعیین زمان و کرایه حمل بار در ۱۲ ژانویه به باکو بیایند تا ما براساس اطلاعاتی که ارائه می‌شود تصمیم بگیریم و تسهیلات لازم را به کامیون‌های ایرانی بدهیم تا در این یکسال جابه‌جایی کالاها را با این روال انجام دهیم و بعد از یکسال که خط ‌آهن آماده بهره‌برداری شد جابه‌جایی کالاها از طریق ریل انجام ‌شود تا برای هر دو طرف مقرون به صرفه باشد.

محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت: عرض خطوط ریلی ایران و آذربایجان با هم متفاوت است مسئله این است که خطوط ریلی که می‌خواهد احداث شود به عرض خطوط نرمال ایران باشد یا براساس خطوط ریلی کشور آذربایجان عریض‌تر شود یا آنکه هر دو نوع آن باشد٬ اگر مدل سوم نشد موضوع بعد محل احداث ایستگاه تعویض بوژی است اما کل کار پروژه بزرگی نیست. زیرسازی این ۲ کیلومتر خط آهن انجام شده است٬ فقط باید ریل‌گذاری شود٬ در ریل‌گذاری عریض هم ایران تجربه دارد و در سرخس این کار را انجام داده است.

همچنین محسن پورسیدآقایی یادآور شد: نقشه‌های جدید پل آستارا آماده و کارهایش انجام شد تیم ما باید برای نقشه‌برداری و کار کارشناسی به کشور جمهوری آذربایجان برود. سایر کشورها تا ۲ کیلومتر داخل مرز اجازه تردد تیم‌های کارشناسی را می‌دهند اما جمهوری آذربایجان می‌گوید حتما باید تیم نقشه‌بردار پاسپورت و ویزا داشته باشند بر همین اساس آنها در حال گرفتن پاسپورت و ویزا هستند تا بعد بروند و کارهای نقشه‌برداری را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره معرفی مسئول ایرانی بخش فنی تنظیم سند اتصال ریلی ایران و جمهوری اسلامی آذربایجان افزود: از طرف ایران نیز خدایی قائم مقام شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی به عنوان مسئول معرفی می‌شود.

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: تا قبل از اینکه ۲ کیلومتر راه‌آهن آستارا-آستارا احداث شود این امکان وجود دارد که بار را با کامیون به داخل آستارای جمهوری آذربایجان حمل شود تا آنجا به قطار منتقل و به اروپا ترانزیت شود اما دو فاکتور کرایه حمل بار و زمان رساندن بار به مقصد موضوعاتی است که باید درباره آن مذاکره شود.

ارتباط ایران با بازارهای جهانی از مسیر آذربایجان و دریای سیاه باید به لحاظ توجیه اقتصادی بررسی شود

عباس آخوندی با اشاره به اینکه تا چند روز آینده در این باره تصمیم گیری می‌کنم گفت: ایران در هر صورت امکان دسترسی به خط آهن عریض را برای جمهوری آذربایجان فراهم می‌کند. درباره پیشنهاد ارتباط ایران با بازارهای جهانی از مسیر آذربایجان و دریای سیاه نیز باید بررسی امکان‌پذیری و توجیه اقتصادی انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی در موضوع احداث راه‌آهن رشت- آستارا نیز بیان کرد: یک کنسرسیومی ایجاد شده تا این پروژه را اجرا کند و داریم راجع به تأمین مالی پروژه کار می‌کنیم٬ اگر جمهوری آذربایجان آمادگی دارد این کنسرسیوم را به تدریج وارد مذاکرات کنیم چون این کنسرسیوم باید تأمین مالی پروژه را انجام دهد بنابراین موافقم در کنار ما بیاید و وارد جزئیات بحث‌ها و گفتگوها شود. در واقع این کنسرسیوم را با دو بانک جمهوری آذربایجان بررسی کنند ببینند شرایط و پیشنهادات اعطا و گرفتن وام چه طور است و اطلاعات مالی بین آنها مبادله شود./
Date:
Source: http://news.mrud.ir/news/15896/