Brace
Brace
Factory 3
Brace
Knowledge Based

همکاری صنعت و دانشگاه در همدان

همکاری صنعت و دانشگاه در همدان

فارغ ‌التحصيلي اولين دانشجوي دكتر­ی مهندسي عمران- سازه  با همکاری شرکت بتون صنعت بریس و دانشگاه بوعلی سینا در همدان بوقوع پیوست.

با این اقدام «شرکت بتون صنعت بريس» گام مهمی در توسعه ­ی زيرساخت ريلي كشور با همکاری دانشگاه بوعلی سینای همدان برداشت.

ارتقاي زيرساخت ريلي كشور به موازات دیگر حوزه ­های فنی صنایع ریلی از همدان نیز كليد خورد. شركت توليدي «بتون صنعت بريس» در چهار سال گذشته بستر تحقيق و پژوهش در حوزه­ی تراورس بتني پيش‌تنيده را در آزمایشگاه مقاومت مصالح و کنترل کیفی مستقر در کارخانه فراهم كرد تا دانشگاهيان و نیروهای صنعتی بر پایه­ی علم و دانش در همدان  به منظور ارتقاي زيرساخت ريلي كشور نقش‌آفريني كنند.

از آنجا كه آقای حسین میرابیان مديرعامل اين شركت عضو هيأت امنا­ی دانشگاه بوعلی سینا و مشاور صنعتيِ دانشگاه صنعتي همدان است و خود نیز اخیراً در سن شصت سالگی موفق به اخذ درجه­ ی دکتری مدیریت کسب و کار گردیده، با تفكري دانش‌بنيان در راستاي ارتقاي توليد محصولات ریلی فعاليت مي‌كند تا جایی که زمينه فعاليت مشترك صنعت و دانشگاه را شكل داده است. ماحصل اين تفكر فارغ‌التحصيلي اولين دانشجوي دكتری در حوزه ريلي از دانشکده مهندسي دانشگاه بوعلي‌سيناي همدان است.

سه شنبه هفته گذشته وقتي آقای سيد محمد فرنام رساله­ ی دكتري خود را با عنوان «تحلیل غیرخطی مکانیک شکست تراورس بتنی پیش تنیده به روش های عددی و آزمایشگاهی» ارائه كرد، پروفسورسید جواد میرمحمد صادقی، عضو هیأت علمی دانشکده راه آهن  دانشگاه علم و صنعت ایران، یکی از داوران این رساله با ابراز خرسندي اعلام كردند كه صنعت و دانشگاه همدان به صورت مشترك فعالیت توسعه‌اي در كشور انجام داده اند و نیز توانسته‌اند در يكي از بزرگترين شبكه‌هاي حمل‌ونقل کشور تأثيرگذار باشند.

پرفسور علیرضا خالو، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف یکی دیگر از داوران این رساله با تأیید موضوع فعالیت انجام شده بیان نمودند که وجود ارتباط بین صنعت و دانشگاه با رویکرد انجام فعالیت های پژوهشی باید ارتقاء یابد. ایشان با تقدیر از "شرکت بتون صنعت بريس" وجود چنین دیدگاه ­هایی در صنعت به منظور ارتباط مستمر با دانشگاه را ارج گذاشته و ابراز امیدواری کردند که این فعالیت­های دانش بنیان ادامه یابد.

دکتر محمود نیلی، ریاست محترم دانشگاه صنعتی همدان دیگر داور رساله­ ی دکتری با تشریح مشکلات موجود در انجام تحلیل های آزمایشگاهی دکتر سید محمد فرنام را تحسین کردند. ایشان با تقدیر از مدیر عامل "شرکت بتون صنعت بريس" فعالیت دانش محور شرکت را ارج نهادند.

در ادامه دکتر فریدون رضایی، دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا، استاد راهنمای رساله­ ی دکتری بیان نمودند: نیاز به امکانات و تجهیزات کامل به منظور آزمایش بر روی تراورس، انجام این تحلیل­ ها تنها در شرکت بتون صنعت بریس امکان پذیر بود که با پیگیری دکتر سید محمد فرنام و رویکرد ارتباط با دانشگاه مدیریت این شرکت امکان پذیر شد. ایشان با تقدیر از فعالیت انجام گرفته ابراز امیدواری کردند که رساله ­های دکتری دیگری با رویکرد بیشتر به نیاز­های صنعتی در شرکت بتون صنعت بريس در آینده­ای نزدیک انجام شود.

دکتر حسین ميرابيان، مديرعامل شركت بتون صنعت بريس كه در مراسم دفاعيه حضور داشت از دانشگاه بوعلي‌سينا به خاطر راه‌اندازي رشته دكتري مهندسي عمران- سازه قدرداني كرد و گفت كه نتيجه­ ی اين تحقيقات محصولي مطمئن و با استاندارد بالاي جهاني است كه قطعاً در توسعه و ارتقاي زيرساخت ريلي كشور تأثيرگذار خواهد بود. ایشان در ادامه از دکتر منصور غلامي- رئيس دانشگاه بوعلي‌سينا، دکتر محمود نيلي- رئيس دانشگاه صنعتي همدان و اعضاي هيأت علمي دانشگاه تشكر کردند كه اين قابليت را در دانشگاه همدان ايجاد نمودند تا دكتري مهندسي عمران سازه راه‌اندازي شود. نتيجه این همکاری به گفته پرفسور میرمحمد صادقی اخذ اولین مدرك دكتری مهندسی عمران-سازه در زمینه ­ی صنایع ریلی می باشد که سرفصلی نو برای فعالیت دانشگاهیان دیگر همدان در حوزه ­ی ریلی خواهد شد.

دکترسیدمحمد فرنام که سه شنبه هفته گذشته با بالاترین درجه، رتبه عالی موفق به دریافت دکتری مهندسی عمران-سازه شد در دفاع از مقاله خود عنوان کرد: با توجه به اینکه در شبکه‌­ی ریلی راه‌آهن جمهوری اسلامی ايران، تراورس بتنی پيش‌تنيده‌ منو‌بلوک به‌علت مقاومت بالا، وزن سبک، دسترسی به تکنولوژی تولید و ساير مزايا بيشتر از نمونه‌های مشابه بیشتر مورد توجه است باید تحلیل­های مکانیک شکست و مکانیک خرابی بر روی آن نیز انجام شود.

وی ادامه داد: به‌منظور بررسی پارامترهای مکانیک شکست در این رساله، از مدل‌سازی عددی و روش آزمایشگاهی استفاده شده است که کلیه­ی مراحل تحلیل آزمایشگاهی این رساله­ ی دکتری طی  چهار سال به طور مستمر در آزمایشگاه مجهز و پیشرفته شرکت بتون صنعت بريس به انجام رسیده  است.

لازم به ذکر است که خروجی های این رساله ­ی دکتری به صورت سه مقاله در ژورنال های معتبر در حوزه­ ی حمل و نقل ریلی به چاپ رسیده است. مهمترین آن در معتبرترین ژورنال ISI حوزه ­ی ابنیه ­­ی ریلی به نام Engineering Failure Analysis با درجه‌ی Q1، که بالاترین کیفیت را در ژورنال‌های ISI دارد، به چاپ رسیده است.

Date: