Brace
Brace
Factory 3
Brace
Knowledge Based

بازدید رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان از شرکت بتون صنعت بریس

بازدید رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان از شرکت بتون صنعت بریس

در راستای توسعه صنایع دانش بنیان و ایجاد بستری مناسب برای ارتباط کارآمد بین صنعت و دانشگاه، روز گذشته دکتر محمدی فر رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان، دکتر نیلی رئیس دانشگاه صنعتی همدان و دکتر مجذوبی معاون پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا به همراه هیئتی از دست اندرکاران ذی ربط، همچنین نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان از شرکت بتون صنعت بریس بازدید کردند.

در جریان این بازدید دکتر میرابیان مدیر عامل شرکت بریس با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 300 نفر از جوانان همدانی که بیش از 40 نفر از آن ها در مقاطع کارشناسی به بالا تحصیل کرده اند در این شرکت مشغول به کار هستند، گفت: امروز با افتخار اعلام می کنیم که با عرضه طیف متنوعی از تراورس های پیش تنیده بتونی کلیه نیاز خطوط ریلی درون شهری و برون شهری کشور به این کالای مهم و استراتژیک را برطرف نموده ایم. وی افزود: این شرکت علاوه بر تکیه بر تجربیات مدیران ارشد خود در تولید قطعات بتونی جهت تامین پروژه های عمرانی از ابتدا بر پایه ی تلاش شبانه روزی تیم تحقیق و توسعه با درک ضرورت ارائه محصولات نوین بر اساس دانش روز دنیا، بومی سازی و ارتقای سطح فناوری صنعت ریلی کشور در زمینه تولید تراورس های بتونی را سرلوحه ی کار خود قرارداد. به پشتوانه ی این نوع نگاه، شرکت بریس در سال 1394 موفق به دریافت برند دانش بنیان برای کالاهای تولیدی خود از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گردید. هم اکنون این شرکت با اختراع تراورس منوبلوک HA110 ، تراورس منوبلوک BR25 و تراورس بتونی سوزن بار محوری سنگین TR30، ایران را در رده معدود کشورهای پیشرفته دنیا که صاحب فناوری تولید تراورس های بتونی خطوط ریلی بار محوری 30 تن هستند، قرار داده است.

این محصولات هم اکنون به پروژه های ملی و اولویت دار کشور از جمله راه آهن بافق-زرین شهر، راه آهن ملایر-کرمانشاه، راه آهن قزوین-زنجان و راه آهن میانه-تبریز در حال تحویل می باشد.

در راستای دستیابی به این مهم، شرکت بریس از ابتدای پروژه ی طراحی محصولات جدید؛ همکاری موثری با دانشگاه فنی مونیخ آلمان داشته و نه تنها دانش طراحی انواع تراورس های بتونی را کسب کرده، بلکه محصولات تولیدی خود را به آزمایشگاه این دانشگاه که یکی از معتبرترین مراجع علمی دنیا برای تایید کیفیت تراورس مطابق استانداردهای بین المللی می باشد فرستاده و گواهینامه های مربوطه را برای تمامی محصولات خود اخذ نموده است.

ایشان که خود یکی از اعضای هیئت امنای دانشگاه بوعلی سینا نیز می باشد، ضمن اشاره به انجام چندین پایان نامه کارشناسی ارشد با همکاری این شرکت و فارغ التحصیلی اولین دانشجوی دکترای مهندسی عمران- سازه دانشگاه بوعلی سینا که موضوع رساله خود را در این شرکت انجام داده است، با ابراز خرسندی اعلام نمود که این شرکت آمادگی همکاری گسترده در راستای ایجاد فضای مناسب جهت انجام فعالیت های علمی و پژوهشی با دانشگاه بوعلی سینا برای کمک به ارتقای صنعت حمل و نقل ریلی کشور را دارد.

در ادامه این بازدید رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان با بیان اینکه اتفاق بزرگی است که در این شرکت افرادی فعال هستند که توانسته اند بر اساس علم و تخصص، صنعتی پیشرفته و پویا را راه اندازی کنند، خاطر نشان کرد: میانگین عمر دانشگاه های کشور بیش از 40 سال نیست، لذا سرعت تغییر نگرش در فضای دانشگاهی جهت همگامی با اصول نوین بهره وری از محیط آکادمیک برای توسعه و ارتقای صنایع بسیار زیاد است. وی افزود: مدت کوتاهی است که دانشگاه های ما شروع به پرورش کارآفرین و ایجاد روحیه خلاقانه در دانشجویان کرده اند، اما نیاز در این زمینه بسیار است و این نوع نگاه باید در تمامی دانشگاه های کشور توسعه یابد. دانشگاه ها باید درگیر کار و صنعت شوند و پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا نیز در  حوزه ی کارآفرینی و توسعه صنایع به صورت هدفمند سامان دهی شوند.

محمدی فر بیان نمود: سالانه 8 تا 10 هزار پایان نامه ی دکترا ارائه می شود، اما متاسفانه از آنجا که موضوع آن ها بر اساس نیازهای روز کشور انتخاب و جهت دهی نشده اند، لذا گره چندانی از مشکلات موجود خصوصاً در بخش صنایع باز نمی کنند و اغلب در کتابخانه های دانشگاه قرار گرفته بدون اینکه هیچ رجوعی به آن ها شود.

وی اضافه کرد: باید دانشگاه ها در کنار آموزش جامع و مفید، به دنبال پژوهش کاربردی و بنیادی باشند و خرسندیم از اینکه نگاه دانشگاهی در استان همدان یک نگاه جامع است. یعنی توسعه آموزش در سطح استان بر اساس نیازهای واقعی انجام        می شود، به عنوان مثال در طرح کارستان دانشگاه، دانشجویان ضمن بازدید و ایجاد ارتباط با مراکز صنعتی، تحقیقات و پژوهش های خود را در راستای حل مسائل روز صنایع تعریف می کنند. محمدی فر ضمن اشاره به اینکه باید به نیروی جوان و تحصیل کرده به عنوان یک فرصت مغتنم نگاه کرد گفت: با ایجاد فضای کارآفرینی در دانشگاه و حاکمیت فکر و دانش در محیط های صنعتی، جامعه علمی و صنعتی کشور به سمت تولید ثروت پایدار خواهند رفت و این ضامن پیشرفت و سربلندی کشور عزیز اسلامی خواهد بود. وی خاطر نشان کرد: ایجاد یک همکاری منسجم بین دانشگاه بوعلی سینا و شرکت بریس می تواند به عنوان یک نمونه موفق زمینه ساز ایجاد بسترهای مشابه در دیگر استان ها شود تا شاهد رشد مراکز دانشگاهی کاربردی و کارآفرین محور و همچنین صنایع دانش بنیان و علم محور در سراسر کشور باشیم.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان نیز با اشاره به اینکه یکی از معضلات امروز ما افول جایگاه جامعه مهندسین نزد خانواده ها است، افزود: اگر جامعه به مهندسین بی مهری کند شاهد مشکلاتی همچون تخریب محیط زیست، عدم رونق صنایع و کمبود زیرساخت های حمل و نقل خواهیم بود. وی خاطرنشان کرد بیش از 3 دهه وعده اتصال همدان به شبکه ریلی کشور داده شد، اما زمانی سوت قطار در همدان شنیده شد که یکی از بزرگترین کارخانجات تولید تراورس خاورمیانه در همدان راه اندازی و به بهره برداری رسید. این موضوع ضرورت ایجاد مراکز صنعتی دانش بنیان که بر محور علم و فناوری پایه گذاری شده اند و مراکز دانشگاهی که دغدغه کمک به توسعه صنایع را دارند را بیش از پیش نمایان می کند. نیلی افزود: دانشگاه صنعتی همدان با ایجاد دبیرخانه بزرگداشت روز مهندس با بیش از 400 مخاطب دانشگاهی زمینه ی ارتقای جایگاه مهندس نزد جامعه را فراهم کرد و در راستای ایجاد همکاری موثر بین صنعت و دانشگاه آمادگی کامل دارد.

در پایان دکتر تدین رئیس هیئت مدیره شرکت بریس که رئیس انجمن بتن ایران نیز می باشد با اشاره به تجربه موفق و چندین دهه آموزش در محیط های صنعتی خاطرنشان کرد تنها راه ایجاد بهره وری در فضای دانشگاهی، آموزش و پژوهش در فضایی عملیاتی و در ارتباط مستقیم با صنایع است.

گفتنی است مقرر گردید زمینه ی همکاری دانشگاه بوعلی سینا و شرکت بریس جهت توسعه و ارتقای صنایع ریلی به صورت مدون و منسجم تدوین و پایه ریزی گردد تا به زودی همدان به عنوان یکی از قطب های اصلی صنعت حمل و نقل ریلی در بخش زیرساخت نقش آفرینی موثری ایفا نماید.

 

Date: